De theorie
De opgaven in Garfield's Count Me In zijn gebasseerd op het Rekenmuurtje: een model dat uitgaat van een gelaagde opbouw van de rekenvaardigheden. De game is ontwikkeld in samenwerking met onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen, en Piet Bandstra en Wolter Danhof; de bedenkers van het Rekenmuurtje en de Bareka-toets.
De opgaven, en de feedback die spelers ontvangen, worden door een slim algorithme automatisch gekozen. Daardoor worden spelers al snel uitgedaagd op hun eigen niveau. Wanneer bepaalde basiskennis onvoldoende aanwezig blijkt, of (bijvoorbeeld na een zomervakantie) wat is weggezakt, schakelt de game automatisch terug naar opgaven die nodig zijn ter herhaling.
De Game
Garfield's Count Me In is een zogeheten 'serious game' waarmee kinderen van het (speciaal) basisonderwijs thuis en op school hun rekenvaardigheden kunnen oefenen. De game is gebasseerd op het populaire stripkarakter "Garfield". Garfield's vriendjes zijn ontvoerd door merkwaardige buitenaardse wezentjes, en Garfield is van plan ze te bevrijden. Dit doet hij door allerlei puzzels en uitdagingen op te lossen.
Ook kan Garfield met zijn vliegende schotel de rest van dit rekenuniversum ontdekken: verschillende planeten staan hier voor verschillende soorten opgaven. Naast het bereiken van het juist niveau speelt hierbij ook tijdsdruk een rol. Door hier te oefenen kan Garfield bovendien toverdrankjes verdienen die hij nodig heeft om op de buitenaardse planeet voortgang te boeken.
Het Dashboard
Alle oefeningsresultaten worden verzameld en inzichtelijk gemaakt in een online dashboard. Hier kunnen docenten en ouders snel zien welke kinderen extra uitleg nodig hebben, en op welk onderdeel dit het meest effectief zal zijn. Zo wordt het makkelijker om efficiënte en gepaste begeleiding te bieden.




